Tidligere sa man at hvordan nettbutikken så ut var viktig, en butikk som så ”proff” ut var mer trolig å være seriøs.
I dag er det så enkelt å lage en nettbutikk som ser bra ut at dette ikke lenger er et tema.
Men det er andre tegn du kan se etter…
Når du kommer inn på en nettbutikk, er det enkelte ting du bør sjekke før du bestiller:

1: Har de oppgitt kontakt informasjon og et organisasjonsnummer lett tilgjengelig?
Veldig ofte står noe av denne informasjonen nederst på siden og/eller under en meny knapp som heter kontakt oss.
Dersom denne informasjonen ikke finnes, bør det blinke en varsel lampe.

2: Har siden en e-post adresse du kan lese, eller har de kun et skjema du kan sende inn?
Dersom de kun benytter seg av et skjema, kan det være vanskelig, om ikke umulig, å komme i kontakt med de i fremtiden, dersom det skulle oppstå et problem og det bør blinke en varsel lampe.

3: Finner du enkelt informasjon om betaling, levering og angrerett?
Disse opplysningen ligger ofte under en knapp eller en meny som heter ”betingelser” eller noe lignende.
Dersom disse ikke finnes eller innholder tekst på et annet språk, eller det står ”kommer snart” bør det blinke i en varsel lampe.

4: Opplyses porto kostnadene? Disse finner du ofte under betingelser, eller i klar tekst på siden, eventuelt i handlekurven.
Dette er informasjon du bør få FØR du fyller inn navn og adresse, om dette er informasjon du ikke klarer å finne, bør det blinke i en varsel lampe.

5: Kommer det frem om varen er på lager og hvor lang leveringstid butikken har?

6: Når du bestiller, merk hvilken informasjon du må oppgi, oppgi fks. Ikke person nummer med mindre du skal betale med faktura (da må du ofte oppgi det fordi det kjøres en kredittsjekk på deg)

7: Merk deg om det er bokser for nyhetsbrev osv som er ferdig avkrysset, i verste fall kan du havne på en solid serie ”nyhetsbrev lister” (ofte synonymt med spam lister)

8: Forbrukerrådet anbefaler at kjøpsbetingelsene er tilgjengelig bed utsjekking, ofte må du krysse av i en boks for at du aksepterer kjøpsvilkårene, ved siden av er det en link så du kan lese vilkårene.
Dette er en god ting og tyder på at butikken tar forbrukerrådets meninger seriøst.

Dette var noen tips til ting du bør sjekke når du skal handle på nett.
Netthandel er i utgangspunktet like trygt som å handle i en fysisk butikk, men dessverre finnes det enkelte råtne epler i kurven…

 

Dersom du har spørsmål om:
villedende reklame
avtalevilkår
spam
telefonsalg
uadressert reklame
pris

Så er det Forbrukerombudet som har tilsyn med markedsføringsloven, og svarer på spørsmål og klager knyttet til de tingene nevnt over.
Du kan besøke nettsiden dere her.